ساحل ادب
ادبی-اجتماعی

 

با تشکر از حامد نظری که این عکس های زیبا را تهیه کرده.

تنگ براق ایج

رودخانه رودبال ایج
 



تنگ رغز  دركوه دهنه باغ مراد كه منتهی میشه به حسن آباد داراب

حلزون نازی كه به خاطر بهشت ایج در اینجا زندگی میكنه
جوی آب باغ های ایج
 



پائیزكوچه باغ های ایج






[

 



ادامه مطلب...


ارسال شده در تاریخ : جمعه 7 مهر 1391برچسب:, :: 8:2 :: توسط : زرین

 

نام این شهر در اصل ایگ بوده‌است که در فارسی باستان معادل قلعه و بارو می‌باشد.علامه دهخدا در خصوص ایگ به نقل از فارسنامه ناصری آورده‌است [۲]:

     

۱۲



ادامه مطلب...


ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 23 خرداد 1391برچسب:, :: 23:52 :: توسط : زرین

 

ایج

ایج شهری زیبا در جنوب شرقی استان فارس می باشد و در 210 کیلومتری شیراز قرار دارد.

سابقه تاریخی و تمدنی

نام این شهر در اصل ایگ بوده‌است که در فارسی باستان معادل قلعه و بارو می‌باشد.علامه دهخدا در خصوص ایگ به نقل از فارسنامه ناصری آورده‌است [۲]:

«

... ایجدر اصل ایگ بود بعد از تصرف اعراب او را ایج گفتند. درقدیم شهری معتبر بود و چندین صد سال پای تخت ملوک شبان کاره بود. میانه ٔ مشرق و جنوب اصطهبانات به مسافت چهار فرسنگ است .

»

از لحاط تاریخ باستان نیز این منطقه دارای پیشینه تمدنی می‌باشد به طوریکه در کاوش‌های باستان شناسی، سرستون‌هایی شبیه به تخت جمشید در حوالی این شهر یافته شده‌است.
در دوران پس از اسلام نیز این منطقه دارای فراز و نشیب‌های فراوان بوده‌است.
ایج پایتخت حکومت محلی شبانکاره بوده‌است به طوریکه هم اکنون قلعه دارالامان مشهور می‌باشد و بقایایی این قلعه تاریخی شامل آب انبارهای مشهور به چهل برکه، دیوارهای سنگی و حوض‌های آب در قسمت شمال این شهر قابل مشاهده‌است.
دکتر جمشید صداقت کیش، استاد تاریخ نگار و پژوهشگر برگزیده کشوری درباره ایج می‌گوید[۳]:

«

کُردان شبانکاره بازماندگان ساسانیان در فارس بوده­اند و ایالت شبانکاره شهرستان­های امروزی استهبان، نی­ریز، داراب از سال 448 هجری قمری به مدت 308 سال با 29 پادشاه، سلطنت می­کنند و پایتخت آنها شهر ایگ (در مجاورت ایج کنونی استهبان) بوده و آثار باستانی آنها 40 برکه و مسجد سنگی در کوه می­باشد که این برکه­ها از نظر معماری در جهان نمونه ندارند و مسجد سنگی در کوه مانند تاق بیستون در اندازه کوچکتر می­باشد.» .

»

  


صفحه قبل 1 صفحه بعد

درباره وبلاگ
به وبلاگ من خوش آمدید
موضوعات
آرشيو وبلاگ
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان ساحل ادب و آدرس samiapoor.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





انجمن وبلاگ نویسان جهرم